آینده تروریست‌های تکفیری؛

تروریست های اروپایی در برزخ ماندن یا بازگشتن
 
 
اروپایی های عضو داعش بدلیل موقعیت متزلزل این گروه در عراق و سوریه و ترس از بازداشت حین برگشت به اروپا در موقعیتی سرگردان قرار دارند.
 

به گزارش گروه بین الملل سپیدار خبر، از فرهنگ نیوز، در طول دو دهه گذشته گروه های تروریستی متعددی در کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، لبنان، مصر و... به فعالیت پرداخته اند. وجه تمایز داعش و تا حدودی جبهه النصره نسبت به گروه هایی چون طالبان، شبکه حقانی، تحریک طالبان پاکستان، الشباب و بوکو حرام در حضور گسترده نیروهای خارجی در این دو جبهه می باشد. بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد قریب به 15 هزار خارجی هم اکنون مشغول فعالیت در دو کشور عراق و سوریه در قالب گروه افراط گرای داعش هستند. از میان خارجی های گروه داعش و همچنین النصره، بخش عمده ای را تروریست های اروپایی تشکیل می دهند.

بر اساس گزارش هایی که تا کنون شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر نموده، این تروریست ها از هشتاد کشور جهان به داعش پیوسته که برخی دارای تابعیت شیلیایی یا حتی نروژی می باشند. تروریست های فوق از طرق مختلفی نظیر ورود به ترکیه و دعوت از طریق شبکه های اجتماعی توانسته اند به عضویت داعش در آیند. نکته جالب در این زمینه حضور فعال برخی زن های خارجی جهت پیوستن به داعش می باشد.

خصومت کشورهای عربی، اروپایی و آمریکا با حکومت بشار اسد در سوریه موجب گردید که دول فوق نسبت به حضور برخی اتباع خود در سوریه با دیده اغماض نگریسته و با چشم پوشی نسبت به آنها، تمام هم و غم خویش را در تضعیف و یا سرنگونی اسد قرار دهند. افزایش فعالیت داعش و پیشروی آنها بسوی عراق فضایی از رعب و نگرانی را در سطح بین المللی ایجاد نمود که نهایتا کشورهای اروپایی و آمریکا جهت رفع نگرانی و حفظ منافع بنیادینشان به محکومیت داعش پرداخته و اقدام به حملاتی پراکنده تحت آنچه ائتلاف جهانی نامیده می شود مبادرت ورزند.

استقامت و پایداری حکومت اسد در دفع معارضین، تشکیل گروه های مردمی در عراق و سوریه جهت مقابله با داعش، پیشروی ارتش عراق با حمایت های منطقه ای ایران و در نهایت حملات هوایی ائتلاف ضد داعش موجب گردید به مرور زمان نیروهای داعش از حالت تهاجمی خارج شده و به حالت دفاعی درآیند.  بازپس گیری مناطق کلیدی در سوریه و عراق یکی پس از دیگری فضایی از ناخرسندی و یاس را در میان اعضای داعش بوجود تا آنجا که رسانه ها خبر از تلاش برخی ستیزه جویان خارجی بویژه اروپایی ها برای برگشت به کشورهایشان منتشر نموده اند.

در رابطه با چرایی این رویداد دو دلیل عمده قابل ذکر است:

الف) بخش عمده ای از تروریست های خارجی داعش جهت تجربه زندگی جدید توام با داشتن قدرت اقدام به حضور و عضویت در این گروه نموده اند. بطور نمونه پدر یکی از تروریست های داعش که از جمهوری آذربایجان به عضویت این گروه درآمده است پس از تلاش های مکرر من جمله حضور در سوریه جهت بازگشت فرزندش بدین امر موفق نگردید. وی در این رابطه اظهار داشته که فرزندش با داشتن قدرت زیاد، در اختیار داشتن مدرن ترین سلاح ها و ماشین ها، اختیار تام در برخوردهای خشونت آمیز با مخالفان، در اختیار داشتن تجارب جنسی متعدد بواسطه حضورگسترده زنان  و تجاوز به زنان و دختران اسیر شده در سوریه، زندگی جدیدی را آغاز نموده که میلی به بازگشت به کشورش ندارد.

اکنون و با تضعیف روز افزون موقعیت داعش در عراق و سوریه و کشته شدن روزانه شماری کثیری از تروریست های این گروه، خارجی ها بویژه اروپایی ها درصدد رایزنی جهت بازگشت به کشورشان هستند.

ب) شماری از خارجی ها به واسطه تبلیغات داعش با نیت جهاد عازم سوریه و عراق گردیدند، اما مشاهده اقدامات جنایات کارانه این گروه زمینه سرخوردگی آنها را فراهم آورده و تلاش نموده اند که به کشورهایشان بازگردند. روزنامه فیگارو فرانسه در گزارشی اخیرا به ارتباط گیری شماری از شهروندان این کشور که به عضویت داعش درآمده اند با والدینشان خبر داده و از آنها خواسته اند که زمینه بازگشتشان را فراهم نمایند. فیگارو نوشته که آنها اقداماتی متفاوت از آنچه در ذهن می پنداشته اند در سوریه و عراق مشاهده نموده اند. سامرا کسینوویچ و سابینا سلیموویچ دو دختر اتریشی پیوسته به داعش اخیرا در نامه ای به پدر و مادرشان نوشته اند: دیگر نمی توانم خشونتی را که جزئی از زندگی ام شده است را تحمل کنم و خواستار بازگشت به کشورم هستم.

انتشار اخباری مبنی بر بازداشت شمار گسترده ای از اعضای سرخورده داعش که به انگلستان یا فرانسه بازگشته اند موجب شده که تروریست های اروپایی داعش، اکنون در برزخی قرار گرفته که نه راه پیش دارند و نه راه پس. تزلزل و شکست داعش سبب گردیده که این تروریست ها با وخامت اوضاع قصد بازگشت را در سر به پرورانند اما آینده مبهمی نیز بواسطه بازگشت شان به کشورهای اروپایی در پیش خواهند داشت.

بر اساس گزارش های سازمان ملل متحد بیشترین اروپایی های عضو داعش متعلق به روسیه (عمدتا چچنی)، فرانسه، بریتانیا و آلمان می باشند. سران اروپا و آمریکا مکررا در ماه های اخیر از خطر بازگشت آنها به کشورهایشان خبر داده و بیان داشته اند حضور این افراد موجب کاهش امنیت اروپا و آمریکا خواهد شد. وزیر کشور آلمان اعلام نموده که کشورش در حال برنامه ریزی برای بازگشت شهروندان این کشور از سوریه و عراق است چرا که آنها خطراتی برای امنیت آتی این کشور محسوب می شوند. دولت فرانسه نیز عمده بازگشتی ها را بازداشت نموده و مابقی را تحت نظارت شدید قرار داده است. نگرانی از رجعت تروریست ها، اوباما رئیس جمهور آمریکا را هم مجبور به اظهار نظر نموده است. وی بیان داشته افرادی که باز می گردند بدلیل داشتن پاسپورت اروپایی، احتمال مسافرت به آمریکا و ایجاد ناامنی در این کشور را دارند.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز اخیرا نوشته است که سازمان‌های امنیتی اروپا بیم آن دارند که این تروریست‌ها پس از بازگشت از سوریه و عراق پایه  مستحکمی برای سال‌ها حملات تروریستی در غرب باشند. فایننشال تایمز می نویسد در صورت اقدامات تروریستی این افراد در سال‌های آتی احتمال وقوع حوادث به مراتب شدیدتر از 11 سپتامبر در غرب خواهیم بود.

نگرانی سازمان های امنیتی اروپا و آمریکا از بازگشت شهروندان تروریست خود در حالی است که در ابتدای شکل گیری داعش و النصره، ممانعتی از سوی این دولت ها مبنی بر حضور شهروندانشان در سوریه به عمل نیامد و به حمایت از به اصطلاح تروریست های خوب (ارتش آزاد) و سکوت در برابر قدرت گیری تروریست های بد (داعش و النصره)  پرداختند.

 
انتهای پیا

 



m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








دسته بندی :  ,   ,   , 
برچسب ها :